Dingeman Kuilman
Design en effectiviteit
Dingeman kijkt naar design als iets visueels.
Beeld, maar geen sound design. Zijn achtergrond is grafische vormgeving. Vanuit
grafische vormgeving denkt hij algemeen na over de interactieve vormgeving van een product.
Effectiviteit = 'Kun je ergens doelstellingen
aan verbinden en achteraf zeggen of je het hebt gehaald.' Niet effectief = 'Als je niet
kan zeggen wat het doel is.'
Reclame is het meest succesvoll door
effectmetingen.
4
soorten effecten vormgeven:
Geld = Ikea boekenkast designproduct is
afgelopen 20 jaar goedkoper en beter geworden. Ikea is obsessief bezg met
kosten van producten zo laag mogelijk en makkelijk te gebruiken.
Identiteit = waarde toekennen aan het bedrijf
Relevantie = Verbetering aan fysieke kwaliteit
van de producten van het bedrijf. Materiaalgebruik, design, vormgeving enz.
Procter & Gambler stratgie = billion
dollar bill. Producten die omzet van 1 miljard opleveren.
Functioneel zien wat voor product het is.
Gewichtshoeveelheid, houdbaarheid.
Emotioneel = Of het beeld wat oproept.
Wat er naast een product staat is bepalend
voor hoe jouw product voor concurrenties eruit zien. Dus het is de hele context. En
dit is complex.
Z.s.m. de klant betrekken zodat je van hun
ervaring kunt leren. Ontwerpers inschakelen voor producten dan worden ze er
beter van.
Wat is
waarnemen?
Waarnemen is ingewikkeld en de verloop ervan ook, in
2 stappen. Je ziet iets en dan vind je er iets van. Reclame = je kijkt naar een
advertentie of iets in 3 stappen
1.
Emotioneel = Oordeel: goed, niet
goed, aantrekkelijk of niet etc. Maar 1 keer een 1e indruk. Dit is
digitaal want het heeft geen nuance, het is absoluut. Het is leuk of niet leuk.
2.
Rationalisatie = Nadenken om je
eerste indruk te bevestigen.
3.
Emotioneel slot = wisselwerking
daartussen. Of bevestiging of je eerste indruk was niet juist – maar dat neemt
veel energie in beslag.
Waarneming is ingewikkeld en onbetrouwbaar. Je
ziet niet altijd wat je ziet.
Communicatie tussen mensen wordt het meest
geïnterpreteerd uit lichaamstaal. Zonder lichaamstaal is er arme communicatie.
Overschatting van verbale communicatie.
Matrix voor merkwaarden.
Harmonieus (sociaal) of individueel (mastery)
Hunters zijn ondernemers. Farmers zijn
thuisblijvers.
Alles communiceert (filosofie). Merkenvisie:
hoe/wat het communiceert is afhankelijk van de vormgeving.
Situatie
is de vormgeving van communicatie. 6 factoren die en rol spelen in communicatie.
Taal
vervult de functie van elk van de factoren. Alle functies moet je begrijpen om
ook poëtische functie van taal te begrijpen.
1. Design
is ook een vorm van taal. Welke functies vervult design in het communicatieproces?
2. Expressieve functie = Taalgebruik om iets over
de zender te zeggen voordat er wat over de zender gezegd wordt: ‘Tot
mijn spijt moet ik u zeggen dat.’ of ‘Ik voel me geroepen om..’ etc.
3. Aansprekende functie = ‘Luister nou eens wat
ik zeg’. Gebiedend.
4. Verbindende functie = Taal gebruiken om te
laten weten dat het medium werkt. Bijv. Aan de tel als iemand lang niets zegt,
dan zegt de ene; 'Ben je er nog?'
Nietszeggende woorden in gesprekken
(inderdaad, hmm-mm, oke) om te laten weten dat je er nog bent of dat je nog
luistert.
5. Metatalige functie = Taal over taal.
6. Poëtische functie = Jacobson zegt: Het is niet
de enige functie, maar als je poëzie schrijft is het wel de overheersende
functie. In dagelijks leven doen mensen automatisch kiezen voor de meeste esthetische en natuurlijke vorm. Klank van zinnen, volgorde van woorden enz.
Functies
design
Verwijzend = relatie met omgeving – Fysiek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten