dinsdag 21 oktober 2014

Les Dingeman Kuilman

Dingeman Kuilman

Design en effectiviteit

Dingeman kijkt naar design als iets visueels. Beeld, maar geen sound design. Zijn achtergrond is grafische vormgeving. Vanuit grafische vormgeving denkt hij algemeen na over de interactieve vormgeving van een product.
Effectiviteit = 'Kun je ergens doelstellingen aan verbinden en achteraf zeggen of je het hebt gehaald.' Niet effectief = 'Als je niet kan zeggen wat het doel is.'

Reclame is het meest succesvoll door effectmetingen.


4 soorten effecten vormgeven:

Geld = Ikea boekenkast designproduct is afgelopen 20 jaar goedkoper en beter geworden. Ikea is obsessief bezg met kosten van producten zo laag mogelijk en makkelijk te gebruiken.

Identiteit = waarde toekennen aan het bedrijf

Relevantie = Verbetering aan fysieke kwaliteit van de producten van het bedrijf. Materiaalgebruik, design, vormgeving enz.

Procter & Gambler stratgie = billion dollar bill. Producten die omzet van 1 miljard opleveren.

Functioneel zien wat voor product het is. Gewichtshoeveelheid, houdbaarheid.
Emotioneel = Of het beeld wat oproept.

Wat er naast een product staat is bepalend voor hoe jouw product voor concurrenties eruit zien. Dus het is de hele context. En dit is complex.

Z.s.m. de klant betrekken zodat je van hun ervaring kunt leren. Ontwerpers inschakelen voor producten dan worden ze er beter van.

Wat is waarnemen?
Waarnemen is ingewikkeld en de verloop ervan ook, in 2 stappen. Je ziet iets en dan vind je er iets van. Reclame = je kijkt naar een advertentie of iets in 3 stappen
1.     Emotioneel = Oordeel: goed, niet goed, aantrekkelijk of niet etc. Maar 1 keer een 1e indruk. Dit is digitaal want het heeft geen nuance, het is absoluut. Het is leuk of niet leuk.
2.     Rationalisatie = Nadenken om je eerste indruk te bevestigen.
3.     Emotioneel slot = wisselwerking daartussen. Of bevestiging of je eerste indruk was niet juist – maar dat neemt veel energie in beslag.

Waarneming is ingewikkeld en onbetrouwbaar. Je ziet niet altijd wat je ziet.

Communicatie tussen mensen wordt het meest geïnterpreteerd uit lichaamstaal. Zonder lichaamstaal is er arme communicatie. Overschatting van verbale communicatie.
Matrix voor merkwaarden.
Harmonieus (sociaal) of individueel (mastery)
Hunters zijn ondernemers. Farmers zijn thuisblijvers.

Alles communiceert (filosofie). Merkenvisie: hoe/wat het communiceert is afhankelijk van de vormgeving.

Situatie is de vormgeving van communicatie. 6 factoren die en rol spelen in communicatie.
Taal vervult de functie van elk van de factoren. Alle functies moet je begrijpen om ook poëtische functie van taal te begrijpen.

1. Design is ook een vorm van taal. Welke functies vervult design in het communicatieproces?

2. Expressieve functie = Taalgebruik om iets over de zender te zeggen voordat er wat over de zender gezegd wordt: ‘Tot mijn spijt moet ik u zeggen dat.’ of ‘Ik voel me geroepen om..’ etc.

3. Aansprekende functie = ‘Luister nou eens wat ik zeg’. Gebiedend.

4. Verbindende functie = Taal gebruiken om te laten weten dat het medium werkt. Bijv. Aan de tel als iemand lang niets zegt, dan zegt de ene; 'Ben je er nog?'
Nietszeggende woorden in gesprekken (inderdaad, hmm-mm, oke) om te laten weten dat je er nog bent of dat je nog luistert.

5. Metatalige functie = Taal over taal.

6. Poëtische functie = Jacobson zegt: Het is niet de enige functie, maar als je poëzie schrijft is het wel de overheersende functie. In dagelijks leven doen mensen automatisch kiezen voor de meeste esthetische en natuurlijke vorm. Klank van zinnen, volgorde van woorden enz.

Functies design

Verwijzend = relatie met omgeving – Fysiek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten