woensdag 17 september 2014

Opdracht 1 - Brandbook







Alles wat we doen heeft een impact op het milieu. Ontdek hier hoe je door kleine veranderingen kunt bijdragen aan een betere wereld. Ook wij bij Ecover dragen een steentje bij.
      Zonder water en lucht is er geen leven mogelijk op onze planeet. Mensen, dieren en planten hebben allemaal water en lucht nodig en wat belangrijker is: we hebben allemaal schoon water en schone lucht nodig. Omdat Ecover producten maakt die pas goed werken in combinatie met water, vinden we het erg belangrijk dat we deze waardevolle grondstof goed beschermen. Tijdens heel onze meer bestaansgeschiedenis heeft water altijd een belangrijke rol voor ons gespeeld. 
      Wij houden niet van vuil water! Daarom zoeken we constant naar nieuwe manieren om de waterkwaliteit te verbeteren. Niet enkel tijdens de productie van onze producten, maar ook via onze sponsoringactiviteiten. Als er in je buurt iets te doen is dat mensen bewuster maakt van de behoefte aan proper water, kan je er zeker van zijn dat wij daar bij Ecover oren naar zullen hebben!


      Speciaal voor jou, je familie en je omgeving zetten wij ons al meer dan 30 jaar in om ecologische, duurzame en doeltreffende was- en reinigingsmiddelen te ontwikkelen die zacht en gezond zijn voor wat je koestert. Dit doen we vanuit een sterke missie.
      Deze missie fungeert als toetssteen voor al onze activiteiten en in de uitwerking ervan laten we ons leiden door een aantal waarden en richtlijnen. 
‘Een gezonde en duurzame levensstijl makkelijk maken’
 



DOELGROEP?
                                             Merkpersoonlijkheid (Ecover is..)
   
Hygiënisch
Hygiëne is ontzettend belangrijk.            
Of het nou gaat om onze leefomgeving of om wij mensen zelf maakt in deze niet uit.
Hygiëne is de basis van een goed, gelukkig en gezond leven.



Ecologisch
Het is onlogisch dat er bedrijven zijn die producten produceren die schadelijk voor het milieu zijn. 
Waarom zouden we ten koste van de natuur moeten leven? 
Wij zijn de natuur. Hier moeten we dan ook voor zorgen.


Wereldverbeteraar
Klinkt wel erg zelfingenomen he? Maar met de activiteiten naast de core business van Ecover wordt er een steentje 
Bijgedragen aan een betere wereld.


Zorgzaam
Plaatst altijd de zorg voor anderen voorop


Perfectionistisch
Product technisch staat kwaliteit hoog in het vaandel.
(Het logo)
     
(United Nations Environment Program), het milieuprogramma van de Verenigde Naties reikt ieder jaar de Global 500 Roll of Honour uit aan individuen en organisaties uit de hele wereld ter erkenning van hun milieu-inspanningen. Ecover won deze award op 5 juni 1993. Meer info vind je op www.global500.org 



Dit logo betekent dat Ecover bijdraagt om verpakkingsmateriaal in te zamelen, te sorteren en te recyclen. Het logo wordt vandaag in 20  EU-lidstaten gebruikt. Meer info vind je op: http://www.pro-e.org 
[
De Möbiusloop kan zowel “recyclebaar” als “gerecycleerd” betekenen. Bij ons betekent het dat de verpakking gerecycleerd kan worden. De Ecover-flessen en -etiketten zijn gemaakt van polyethyleen en de doppen van polypropyleen. Polyethyleen is, na bioplastic, de beste keuze. 

Net als jij, vinden wij plastic verpakkingen een enorm probleem. Voor je het weet is je huis bedolven onder de plastic verpakkingen, maar het ergst is dat er ruwe olie nodig is om het te vervaardigen. Dat is geen hernieuwbare bron en we kennen allemaal de ellende van olielekken en olievervuiling… Daarom zijn we sinds 2008 op zoek naar een nieuwe alternatieve verpakking die alvast een aantal van deze punten aanpakt. We zijn erg trots op de resultaten. Door wetenschappelijk handig gebruik te maken van de kracht van de natuur hebben we een nieuw en innovatief soort PolyEthyleen (PE) ontwikkeld: Plant-astic, een groene plastic dat voor 100 % hernieuwbaar, herbruikbaar en recyclebaar is – en bovendien gemaakt uit suikerriet! We zijn er zo tevreden over dat onze flessen voortaan 100 % PLANTastisch zijn. Ook fijn om te zien dat andere bekende merken overwegen om ons voorbeeld te volgen – ook al zou het eerst nog beperkt blijven tot 30% hernieuwbaar plastic.



Grafisch en beeldgebruik
de kleuren geel groen en blauw worden gebruikt in het logo. Op de website komen die kleuren ook weer terug. De kleuren worden ook vaak gemengd zoals je kan zien in de typografie. Maar deze drie kleuren vormen te allen tijde de basis.

Het zijn zachte kleuren maar ook vooral natuurlijke kleuren. Groen staat  voor het groen. Blauw voor het water. Geel voor de zon. Blauw en geel maakt natuurlijk weer groen!

Qua beeldgebruik zijn het getekende beelden die op een hele simpele hun doel duidelijk maken. Vergelijkbaar met de manier waarop Jan des Bouvrie zijn ontwerpen tekent. In de communicatie komt vooral de natuur of de huiselijke sfeer naar voren:


Materiaal










4.     Gewenste merkpersoonlijkheid
5.     Merkbelofte
Bij ecover begrijpen we dat een ecologische levensstijl vereist dat mensen meer dan ooit handelen, geinformeerd zijn en beslissingen nemen – en dat is niet altijd zo eenvoudig. Daarom houden we bij alles wat we doen jou in gedachten en zorgen we er altijd voor dat we kwaliteitensvolle ecologische producten bieden met een aantrekkelijk design en redelijke prijzen, die gebruiksvriendelijk en makkelijk te vinden zijn. We engageren ons elke dag opnieuw om innoverende, leuke en slimme producten te maken die beter zijn voor jou, je gezin en de wereld waarin we leven.



6.     Merk-kernconcept

Merkuiterlijk
1.     Zintuigelijke typering
2.     De taal van het merk
3.     Merkiconen

Merkgedrag
1.     Producten en diensten
2.     Externe communicatie
3.     Interne communicatie
4.     Het bedrijf achter het merk
5.     Orkestratie

Merkstrategie
1.     Corporate, Product of Concept
2.     Corporate Identity
3.     Merkarchitectuur en merkhierarchie
4.     Merkstrategie en positionering
5.     Merkdoelgroepen
De “Ecolover”
Ecover sprak vooralsnog de milieubewuste mens aan. Maar uit interview met.. blijkt dat Ecover in 2012 een Amerikaanse firma hebben overgekocht. Dit is gedaan om een nieuw doelgroep aan te boren. Om de doelgroep te verbreden heeft Ecover hiermee een nieuwe troef in handen. Ecover kan namelijk nu ook een doelgroep aanspreken die hun interesse hebben liggen bij parfum & design.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten