dinsdag 30 september 2014

Opdracht 3 - Gender Segregation

Ecover heeft verschillende producten waaronder bijvoorbeeld ook autowasmiddel. Het product Ecover handzeep vind ik nogal een vrouwelijk product. Kijkend naar de clichés dan zijn schoonmaakmiddelen echt vrouwelijke producten. Auto's zijn dan weer mannelijke producten. Dus het is makkelijker om de autozeep van Ecover mannelijk in de markt te plaatsen. Maar om dat vrouwelijke beeld van Ecover weg te vagen moet het product heel stoer en mannelijk in de markt worden gezet. Bij Ecover is dit niet het geval. Zoals we bij de scrum al hadden besproken, wordt er door Ecover veel gebruik gemaakt van zachte kleuren en zachte uitingen. Het is allemaal erg harmonieus. Kijkend naar de website en de verschillende reclames. Kan het merk niet als mannelijk worden gezien en daarom vind ik het een vrouwelijk merk.















De afbeelding hierboven is een reclame uiting van Ecover. Ecover is een Ecologisch product en dat is dan ook direct een van de USP's van Ecover. Het ecologische komt ontzettend naar voren. De bloemen, planten en de groene kleur groeien van achter uit de fles. Hiermee zeggen ze als het waren dat Ecover zo ontzettend ecologisch is, dat je bijna de natuur zelf in huis haalt wanneer je dit product aanschaft.












Op basis van de advertentie hiernaast zal de doelgroep worden gedefinieerd.

Ecover producten is voor de consument die graag milieubewust leeft. Die het belang inziet van een vruchtbare bodem voor de toekomst en die daar zijn steentje aan wilt bijdragen. Ecover komt van de natuur en is dus goed voor de natuur. De ecover gebruiker leeft bewust gezond en daarom kiest hij voor Ecover producten die niet schadelijk zijn voor zowel het milieu als voor hemzelf.





De volgende opdracht is een reclameserie maken vanuit een andere sekse. In mijn ogen is Ecover nog erg vrouwelijk en daarom ga ik proberen om het mannelijker te maken.  Ik heb gekeken naar de reclame campagne van Coca-Cola. Coca-Cola heeft met Coca-Cola Zero hun suikervrije cola ontzettend mannelijk in de markt gezet. Omdat Cola Light (suikervrij) erg op de vrouw is gericht, raakte ze in dat segment consumenten kwijt. Met Coca-Cola Zero is er een suikervrije drankje speciaal voor mannen. Deze inspiratie heb ik gebruikt bij de reclameserie van Ecover. Ik zal bij iedere reclame uiting een uitleg geven van mijn gemaakte keuzes.



Uiting voor print - o.a. in bladen zoals Men’s Health, Esquire, Moto 79 & Panorama
De tekst die onder de print op de bladzijde staat luidt: 
Ecologisch meer dan logisch.

In de afbeelding ziet u een autowasmiddel dat niet van Ecover is. Dit middel is puur om te laten zien waar de fles autowasmiddel van Ecover komt te staan in de afbeelding. Ik probeer het merk iets stoerder te maken door stoere auto's in de afbeelding op te nemen. Toch is het duidelijk dat het om een natuurlijk product gaat. De middelste twee afbeeldingen laten het belang en de mooie dingen van de natuur voor de man zien.



Een dergelijke fles van Ecover ziet er zo uit als de fles die hierboven staat. Er zullen aan de fles nog een aantal dingen veranderd moeten worden zodat het een meer mannelijke uitstraling krijgt:

1. De inhoud van de fles zal een donkere kleur krijgen.
2. De afbeelding op de fles zal een auto krijgen die meer mannelijk is (truck, Volvo, Golf etc.)
3. De kleuren van de tekst zal rood en zwart zijn.
4. Alleen het logo blijft groen zodat het duidelijk blijft dat het om een ecologisch product gaat.

De inspiratie heb ik gevonden in Coca-Cola Zero en Alpecin om de fles een meer mannelijke uitstraling te geven.



Uiting voor web - Een post voor op Facebook, twee weken voordat de mannelijke lijn wordt geïntroduceerd
Voor de digitale print heb ik geprobeerd om het flesje handzeep ook te digitaliseren. Ik heb de inspiratie gehaald uit het flesje van Coca-Cola Zero (naast de afbeelding). Dit flesje is stoer en simpel. Dit wil ik ook uiten voor het flesje van Ecover. Simpel stoer maar toch herkenbaar wanneer men het echte flesje in de winkel zien staan. De vuile mannen handen laten goed de doelgroep naar voren komen. En met de tekst wil ik laten zien dat het echt alles goed schoon krijgt. Omdat het een ecologisch product is, zal deze claim ook als waarheid worden aangenomen.



Uiting voor Billboard - Ecover bier

Voor de billboard heb ik een nieuw product bedacht. En wat is meer mannelijk dan bier? Een ecologisch biertje. Gebrouwen met frisse bronwater direct uit de natuur gehaald met een vleugje verse citroen. IJskoud, stilt iedere dorst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten