woensdag 24 september 2014

Presentatie Tony's Chocolonely


Op 23 september 2014 hebben Arjen Klinkennberg (Design) en Nicole van de Velde (Brandmanager) een presentatie gegeven over het merk Tony’s Chocolonely. Het is een gaaf merk met een mooi verhaal. Ik kende dit verhaal nog niet. Ik wist wel dat het chocoladerepen waren en ik herkende de verpakking, want die herken je uit duizenden. Het zal wel een goed merk zijn, was mijn conclusie. Dus kudos voor het design! Nu ben ik er achter gekomen dat dit merk zoveel meer is.



In het begin van de presentatie kregen we een film te zien van de Keuringsdienst van waarde. Hierin werd verteld dat Cacao voornamelijk verbouwd wordt in Afrika. Oorspronkelijk komt het uit Zuid-Amerika maar nu overal rondom de evenaar. Ghana en Ivoorkust zijn verantwoordelijk voor 60% van al het cacao. Er zijn zo’n 5, miljoen cacaoboeren die werken voor 10 multinationals. Een half miljoen werken als slaven(!)
In 2001 ontstond het Harkin Engel protocol. Alle multinationals hebben dit protocol ondertekend. Hiermee tekenen ze om iets tegen de slavenarbeid te doen.
Drie jaar later is er nog niets veranderd. Iedereen die dus chocola eet, is verantwoordelijk voor deze criminaliteit.
Tony van Teun heeft  Tony’s Chocolonely gecreëerd.  Dit is chocola dat is gemaakt van slaafvrije cacao. 


De verpakking is het enige wat je hebt. Niet iedereen weet van deze gebeurtenissen af dus je moet opvallen in de winkel. Door kleuren om te switchen (rood is melk en blauw is puur) en aparte handgemaakte letters, moeten mensen gaan nadenken als ze zoiets kopen. Dat ze weten wat er gebeurd daar in Afrika en dat deze reep slaafvrij vertegenwoordigt. De repen zijn ook ongelijk verdeeld en de kaart van de evenaar zit gegraveerd in de chocola. Hierdoor krijg je een heel apart maar herkenbaar design. Ook wordt hierdoor weer aangegeven waar de chocola vandaan komt. Geniaal bedacht.

Missie: ‘Crazy About Chocolate Serious About People’.

Binnenkant van verpakking wordt gebruikt voor de verhalen van Tony’s Chocolonely. Voor grote campagnes is het bedrijf nog te klein dus zoeken ze andere manieren voor contact momenten met de consument. De binnenkant is hiermee ontzettend creatief ingevuld.



Tony’s Chocolonely weet ook precies waar de chocola vandaan komt, vanaf de zak cacao. Dus als je dit merk gebruikt dan weet je dit ook door de communicatie.
Het bedrijf moet het ontzettend hebben van sharing door middel van Social Media. Ze zijn echt een community en dat wordt ingezet bij de keuze van nieuwe smaken en evenementen. 
Verder wilt Tony’s Chocolonely ook internationaal gaan. Ze zijn nu serieus aan het onderhandelen in Finland, Amerika (Portland) en België en Duitsland.
Alles draait om het slaafvrij en daarom is dubbele boodschap ontstaan:

‘Crazy About Chocolate Serious About People’.

Dus bij de limited edition repen (aparte smaken) komt echt het ‘Crazy About Chocolate’ naar voren. Maar te allen tijden komt het verhaal naar voren. Het verhaal blijft dus altijd het zelfde. Seizoensproducten kunnen misschien anders zijn in het ene land dan in het andere land. Nederland melkchocolade dominant maar in Amerika pure chocolade weer erg in trek. Er wordt dus gekeken naar markt en actualiteiten. Bij actualiteiten kan je denken aan het inspelen op Halloween in Amerika. Maar altijd is de missie het belangrijkste.

The End




Geen opmerkingen:

Een reactie posten