Op 23
september 2014 hebben Arjen Klinkennberg (Design) en Nicole van de Velde
(Brandmanager) een presentatie gegeven over het merk Tony’s Chocolonely. Het is
een gaaf merk met een mooi verhaal. Ik kende dit verhaal nog niet. Ik wist wel
dat het chocoladerepen waren en ik herkende de verpakking, want die herken je
uit duizenden. Het zal wel een goed merk zijn, was mijn conclusie. Dus kudos voor
het design! Nu ben ik er achter gekomen dat dit merk zoveel meer is.
In het
begin van de presentatie kregen we een film te zien van de Keuringsdienst van
waarde. Hierin werd verteld dat Cacao voornamelijk verbouwd wordt in Afrika.
Oorspronkelijk komt het uit Zuid-Amerika maar nu overal rondom de evenaar.
Ghana en Ivoorkust zijn verantwoordelijk voor 60% van al het cacao. Er zijn
zo’n 5, miljoen cacaoboeren die werken voor 10 multinationals. Een half miljoen
werken als slaven(!)
In 2001
ontstond het Harkin Engel protocol.
Alle multinationals hebben dit protocol ondertekend. Hiermee tekenen ze om iets
tegen de slavenarbeid te doen.
Drie jaar
later is er nog niets veranderd. Iedereen die dus chocola eet, is
verantwoordelijk voor deze criminaliteit.
Tony van
Teun heeft Tony’s Chocolonely
gecreëerd. Dit is chocola dat is
gemaakt van slaafvrije cacao.
De verpakking is het enige wat je hebt. Niet
iedereen weet van deze gebeurtenissen af dus je moet opvallen in de winkel. Door
kleuren om te switchen (rood is melk en blauw is puur) en aparte handgemaakte
letters, moeten mensen gaan nadenken als ze zoiets kopen. Dat ze weten wat er
gebeurd daar in Afrika en dat deze reep slaafvrij vertegenwoordigt. De repen
zijn ook ongelijk verdeeld en de kaart van de evenaar zit gegraveerd in de
chocola. Hierdoor krijg je een heel apart maar herkenbaar design. Ook wordt
hierdoor weer aangegeven waar de chocola vandaan komt. Geniaal bedacht.
Missie: ‘Crazy About Chocolate Serious About
People’.
Binnenkant
van verpakking wordt gebruikt voor de verhalen van Tony’s Chocolonely. Voor grote
campagnes is het bedrijf nog te klein dus zoeken ze andere manieren voor
contact momenten met de consument. De binnenkant is hiermee ontzettend creatief
ingevuld.
Tony’s
Chocolonely weet ook precies waar de chocola vandaan komt, vanaf de zak cacao.
Dus als je dit merk gebruikt dan weet je dit ook door de communicatie.
Het bedrijf
moet het ontzettend hebben van sharing door middel van Social Media. Ze zijn
echt een community en dat wordt ingezet bij de keuze van nieuwe smaken en
evenementen.
Verder wilt
Tony’s Chocolonely ook internationaal gaan. Ze zijn nu serieus aan het
onderhandelen in Finland, Amerika (Portland) en België en Duitsland.
Alles
draait om het slaafvrij en daarom is dubbele boodschap ontstaan:
‘Crazy About Chocolate Serious About People’.
Dus bij de
limited edition repen (aparte smaken) komt echt het ‘Crazy About Chocolate’ naar voren. Maar te allen tijden komt het
verhaal naar voren. Het verhaal blijft dus altijd het zelfde. Seizoensproducten
kunnen misschien anders zijn in het ene land dan in het andere land. Nederland
melkchocolade dominant maar in Amerika pure chocolade weer erg in trek. Er
wordt dus gekeken naar markt en actualiteiten. Bij actualiteiten kan je denken
aan het inspelen op Halloween in Amerika. Maar altijd is de missie het belangrijkste.
The End
Geen opmerkingen:
Een reactie posten